Τετάρτη, 31 Ιουλίου 2013

Υπογραφή πάνω στο μάρμαρο



Προχθές κατηφόριζα τη Συγγρού και λίγο μετά το ΦΙΞ, έπεσε το μάτι μου σε μία είσοδο πολυκατοικίας. Από εκείνες τις τσιμεντένιες και γκρίζες που τώρα με τη ζέστη, αχνίζουνε θερμότητα. Ωραία δεν θα την επείς, σε καμία περίπτωση. Αλλά αν την καλοπροσέξεις, έχει κάτι ενδιαφέρον απάνου της.


Και συγκεκριμένα δίπλα στην εξώπορτα. Δύο χαρακτικά. Με γεωμετρικά σχήματα, γωνίες, πλευρές και φωτοσκιάσεις. Θυμίζει Μόραλη και εκείνη τη γραμμική εικαστική προσέγγισή του στη διαμόρφωση των προσόψεων. Εξού κι απεφάσισα να πλησιάσω.


Περιεργάστηκα τις επιφάνειες και εντόπισα την υπογραφή του καλλιτέχνη στο κομμάτι της σύνθεσης, άνωθεν της πόρτας. Όχι Μόραλης, αλλά Βαλάκας. Δεν τον ήξευρα. Είχε και ημερομηνία: 72. Πριν σαράντα χρόνια περίπου.


Ύστερα κοίταξα το κάθετο τμήμα του έργου που έφθανε ως κάτω στο πεζοδρόμιο. Κι εντόπισα ακόμη μία υπογραφή του καλλιτέχνη. Παραποιημένη από κάποιον νεάντερνταλ που θέλησε να οικειοποιηθεί προφανώς το έργο, περιγράφοντας τον εαυτό του. Ευτυχώς η άνωθεν υπογραφή, του έπεφτε ψηλά και δεν έφθασε ο κρετινισμός του ως εκεί. Αλλά εδώ στα χαμηλά, φρόντισε να αποδείξει πόσο εξυπνάκιας είναι. Θλιμμένος έβγαλα ετούτες τις φωτογραφίες και συνέχισα το δρόμο μου.


Αλλά επειδής εγώ είμαι επιμελής σε κάτι τέτοια, αποτύπωσα το όνομα στη μνήμη μου. Σημείωσα και τη διεύθυνση της πολυκατοικίας (Συγγρού 110) και ναι, τον αναζήτησα. Και ιδού. Λευτέρης Βαλάκας. Γεννήθηκε το 1944 στον Πύργο της Τήνου, στο μαγικό εκείνο χωριό που έχει προσφέρει σε ετούτη τη χώρα, τόσους και τόσους καλλιτέχνες. Σπούδασε εκεί το μάρμαρο κι αργότερα, στην Αθήνα και το Παρίσι. Συμμετείχε σε εκθέσεις, έσιαξε μεγάλη πληθώρα από γλυπτά και μνημειακά έργα που κοσμούν υπαίθριους χώρους σε όλη την Ελλάδα, από την Κω ως τη Ζάκυνθο και από την Αθήνα ως την Ηλεία. Κι ύστερα εντελώς αναπάντεχα, στα τριάντα οκτώ του, πεθαίνει. Το Νοέμβριο του 1982. Δέκα χρόνια αφότου είχε φτιάξει εκείνο το τοιχανάγλυφο στην πολυκατοικία της λεωφόρου Συγγρού 110.

Ετούτο είναι ένα από τα ποστ που πραγματικά δεν ξεύρω πώς να τα τελειώσω. Διαπιστώνοντας με θλίψη την αχαρακτήριστη αλητεία εξ αφορμής της παραποίησης της υπογραφής; Επισημαίνοντας με έκπληξη την ανεύρεση της καλλιτεχνικής σφραγίδας ταλαντούχων ανθρώπων, ακόμα και μέσα σε ετούτη την αγέλαστη πόλη;

Όχι, τίποτε από όλα αυτά. Αλλιώς θα το τελειώσω.

Κατά τη σύντομη έρευνά μου, εντόπισα μία ιστοσελίδα. Που με αγάπη και σεβασμό, έφτιαξαν τα παιδιά του Λευτέρη Βαλάκα για να την αφιερώσουν στον πατέρα τους. Αντίς λοιπόν δικού μου επιλόγου, θα σε παραπέμψω απλώς εκεί. Είναι το μόνο ωφέλιμο πράγμα που μπορώ να κάμω.

http://lefteris.valakas.com/

36 σχόλια :

  1. Καλημέρα σας πτηνό, πάω να επισκεφθώ την ιστοσελίδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα tremens, νομίζω θα σου αρέσει η ιστοσελίδα. Περιέχει ταλέντο, μεράκι και αγάπη. :)

      Διαγραφή
  2. Τι όμορφο! Μ' αρέσει αυτού του είδους η περιέργεια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω, κι αν είμαι περίεργος...
      Είναι ωραίο να εντοπίζει κανείς τη σημασία στη λεπτομέρεια, έτσι δεν είναι;

      Καλημέρες, Χριστίνα!

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα,
    Και εμένα μ' αρέσει να ανακαλύπτω ανθρώπους και τα έργα τους.
    Κους! (... σε συνέχεια της χθεσινής ανάρτhσης:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Μίκα,

      Είναι όντως εντυπωσιακό πώς από μία τυχαία παρατήρηση, μπορεί κανείς να ανακαλύψει έναν άνθρωπο, να γνωρίσει το έργο του, να μάθει για τη ζωή του.

      Τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  4. Αυτή η περιέργεια σου είναι η αγαπημένη μου!!! Υπάρχουν τόσα πράγματα με τη δική τους ιστορία τριγύρω μας που απλά τα προσπερνάμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω πως κερδισμένοι βγαίνουμε όλοι από το να στεκόμαστε και να παρατηρούμε το τριγύρω μας. Όλο και κάτι παραπάνω μαθαίνουμε και συλλογιζόμαστε.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου!

      Διαγραφή
  5. Είσαι φοβερός.... αυτό δεν είναι μάτι... εντοπίζεις αριστουργήματα...
    και βέβαια μετά ξέρεις να τα τιμάς...
    Πάω να δω τι τρέχει από κοντά.
    Όσο για την κακοήθεια των ανθρώπων, τι να κάνουμε δεν εξαλείφεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν εξαλείφεται η άτιμη η κακοήθεια. Αλλά πάντοτε θα με πληγώνει.
      Το να ασχημονεί κάποιος σε έναν τοίχο είναι από μόνο του, απαράδεκτο. Το να ασχημονεί σε ένα έργο τέχνης ή τελοσπάντων σε κάτι που κόπιασε κάποιος άλλος για να φτιάξει, με ξεπερνά εντελώς. Με εξοργίζει και με θλίβει. Ουφ! Ευτυχώς που με το έργο του, με γαλήνεψε ο Βαλάκας.

      Τις καλημέρες μου και πολλά πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  6. Δεν έχω λόγια...
    Ειλικρινά είναι η μόνη σου ανάρτηση που με έκανε να βουρκώσω...
    Δε θα σταθώ στο μάτι σου... αλλά στη φοβερή προσέγγιση που πάντα κάνει η ψυχή σου σε ότι αγγίζει...
    Να'σαι καλά... δεν ήξερα...


    Υ.γ. Ομορφάντρας ο καλλιτέχνης........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι ειλικρινά που σου άρεσε ετούτη η ανάρτηση. Μία απλή παρατήρηση ήταν.
      Αλλά να που μπορεί να ξεκλειδώσει την ιστορία ενός ανθρώπου ή να σε κάμει κοινωνό ενός καλλιτεχνικού έργου που δεν είχες την τύχη να γνωρίζεις. Σοφότερος πάντα βγαίνεις νομίζω από τέτοιες παρατηρήσεις. :)

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου, γλυκιά μου Λιακάδα!

      Διαγραφή
  7. κρίμα που πέθανε τόσο νέος ,αφήνοντας 3 μικρά παιδιά....
    καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό ήταν το πρώτο που σκέφτηκα. Το δεύτερο ήταν, κοίτα πόσα πράγματα πρόλαβε να αφήσει πίσω του. Ένα εκτεταμένο έργο, θαυμάσια γλυπτά και βεβαίως τρία παιδιά. Σε κάμει να βλέπεις τη ζωή με άλλο περσπέκτιβ.

      Πολλές καλημέρες, Νάσια! (βλέπω, μας πλακώνει το πάπλωμα τελευταία...)

      Διαγραφή
    2. χαχαχαχαχαχαχαχα σήμερα ξύπνησα στις 10! δε μου έχει ξανασυμβεί! αυτό σκεφτόμουν όλη μέρα σήμερα.......

      Διαγραφή
    3. Δεν πειράζει, καλοκαίρι είναι, δικαιούσαι λίγο ύπνο παραπάνω.
      Δεν θα'ρθει το φθινόπωρο όμως καημένη μου; Από τις πέντε τα ξημερώματα, θα σε ξυπνάω!
      :)

      Διαγραφή
  8. Μου αρέσει που παρατηρείς τα πάντα γύρω σου...δε μου αρέσει που κάποιοι δε σέβονται τίποτα γύρω τους...
    Να είσαι καλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία, θενκ γιου βέρι βέρι ματς για τα καλά λόγια! Όσο για τους νεάντερνταλ, δυστυχώς έχουν πληθύνει τριγύρω μας. Κι αυτό είναι που με φέρνει στην απόγνωση. Περισσότερο και από την κρίση.

      Τις καλημέρες μου!

      Διαγραφή
  9. Μας είχε αναφέρει τ' όνομά του η μαμά της κολλητής μου,αλλά τόσες πληροφορίες δεν ήξερα ομολογουμένως. Ξέρεις,μ' αρέσει που δεν αφήνεις το πνεύμα σου να επαναπαυτεί. Η γνώση είναι μία διαρκής διαδικασία. Αν την εγκαταλείψεις,σ' εγκαταλείπει κι αυτή. Εκνευρίζομαι απίστευτα με τα ζώα που νομίζουν ότι ο βανδαλισμός είναι απόδειξη της εξυπνάδας τους. Έπειτα το ξανασκέφτομαι και τους λυπάμαι,γιατί μια ζωή έτσι θα μείνουν,απαίδευτοι.

    Πολλά φιλάκια :*

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ κι εγώ τους λυπάμαι από τη μία για την αμορφωσιά τους. Αλλά μετά λυπάμαι εμάς περισσότερο που είμαστε αναγκασμένοι να συμβιώνουμε στην ίδια πόλη / χώρα, μαζί τους. Και που ψηφίζουν συνδιαμορφώνοντας την τύχη μας. Και που επιβάλουν τη δική τους αισθητική στη δική μας. Και θυμώνω. Και στεναχωριέμαι. Και ανησυχώ. Για τα όσα μάς περιμένουν παρακάτω.

      Τα φιλιά μου και τις καλησπέρες μου! :)

      Διαγραφή
  10. Καλαμιά στην κάμπο31 Ιουλ 2013, 3:55:00 μ.μ.

    Αν ζούσε περισσότερο θα ήταν μεγάλος και ξακουστός. Παρ΄όλα αυτά στη σύντομη ζωή του έκανε πολλά και σπουδαία πράγματα.

    Η γλυπτική τέχνη μου προκαλεί δέος. Πιστεύω ότι είναι η κορωνίδα των τεχνών και στους γλύπτες πρέπει να υποκλίνονται όλοι οι άλλοι καλλιτέχνες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λοιπόν κάτι ακόμα που θα σου παραδεχθώ είναι ότι μέχρι πριν μερικά χρόνια, δεν έτρεφα μεγάλη εκτίμηση για τη γλυπτική. Μη σου πω ότι προσπέρναγα κάπως αμήχανα τα αγάλματα (όχι τ'αρχαία τα δικά μας, αυτά πάντα τα εκτιμούσα) και τα γλυπτά. Αλλά σιγά-σιγά άρχισα να την εκτιμώ. Και ως εξαιρετικά δύσκολη και κοπιαστική τέχνη, αλλά και ως θαυμάσιο αισθητικό αποτέλεσμα.

      Διαγραφή
  11. Είσαι φοβερός! Τι να πω; Μακάρι είχαμε όλοι τέτοιες ευαισθησίες αλλά και παρατηρητικότητα σε ό,τι αξίζει!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπα, μήτε φοβερός, μήτε τρομερός. Περίεργος είμαι. Για το οτιδήποτε.
      Φχαριστώ για τα καλά λόγια, καλή μου airis!
      Τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  12. Καλαμιά στην κάμπο31 Ιουλ 2013, 4:35:00 μ.μ.

    Επανέρχομαι για κάτι άσχετο.
    Η Daily Mail ον λάιν διαβάζει και αντιγράφει Πιγκουίνο.
    Το ΧΘΕΣΙΝΟ σου θέμα με τη γερμανική γλώσσα το έχει αυτή ΣΗΜΕΡΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χα χα χα! Πτηνό πολύ μπροστά από την εποχή του (ή έστω πολύ μπροστά από την Daily Mail ον λάιν)
      :)

      Διαγραφή
  13. Η παρστηρικότητα και περιέργειά σου σε συνδυασμό με την ευαισθησία σου, σε ανέβασαν 10 πόντους πτηνούλι ταπεινό:)
    Κρίμα που έζησε τόσο λίγο. Θα μπορούσε να κάνει τόσα πολλά πράγματα και φυσικά να μην αφήσει ορφανά τα παιδιά του. Πόσο κρίμα.... Θα μας διαβάζει τώρα και θα αγαλιάζει η ψυχή του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δέκα πόντους πιο αψηλά; Α εσύ θα με γυρίσεις από πιγκουίνο σε φλαμίνγκο -και ξεύρεις πόσο πολύ τα σνομπάρω (μα ροζ πράμα, μπορείς να το πάρεις στα σοβαρά;).

      Για να σοβαρευτώ και λιγουλάκι, όντως κρίμα που έφυγε νωρίς. Και για τον ίδιο και για την οικογένειά του και για όλους εμάς που στερηθήκαμε τη συνέχεια του έργου του.

      Τις καλημέρες μου, Dimitra!

      Διαγραφή
  14. Τι γλυκο πιγκουινακι εισαι :) Μπραβο που εψαξες και βρηκες πληροφοριες για τον καλλιτεχνη. Κι ευχαριστουμε που τις μοιραστηκες :)

    Καλο απογευματακι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που είχε ανταπόκριση ετούτη η ανάρτηση! Ειλικρινά.

      Πολύ καλημέρα σου, Dee Dee!

      Διαγραφή
  15. Δυστυχως ειναι οτι ο καθενας μας αντικρυζει στην πολη του και στο χωρο του, σε προτομες, σε μνημεια,σε τοιχους !!!!ναι εκει που ο καθε ανοητος πρεπει να αφησει το αποτυπωμα του!Βαρβαροτητα,ασεβεια,απυθμενη βλακεια και ρηχοτητα ?????????βασικα ελλειψη παιδειας θα λεγα!!ο χαρακτηρισμος του ως κρετινου, επιεικης!!!!!!¨:(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτός ο συνεχής εξευτελισμός του δημόσιου χώρου (που εκκινεί από διάφορες αστείες αιτιάσεις τύπου "δεν με σέβεται το κράτος, άρα δεν θα το σεβαστώ κι εγώ"), παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της χώρας. Η έλλειψη σεβασμού, παιδείας και στοιχειώδους αντίληψης των κανόνων συμπεριφοράς δεν έχει να κάμει με την κρίση. Δυστυχώς όπως πολύ καλά ξεύρεις, είναι πολύ βαθύτερο το θεματάκι μας.

      Καλημέρες, Ανώνυμε!

      Διαγραφή
  16. Συγκινητική και ινσπιρέισιοναλ η ιστορία του μακαρίτη καλλιτέχνη καθώς και η προσπάθεια των παιδιών του να διαφυλάξουν την μνήμη του.

    Για την ηλιθιότητα του κου Μαλάκα δεν θα πω τίποτα. Τα λέει όλα τ' όνομά του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ήξευρα ότι θα ενδιαφέρει (ή και θα συγκινήσει) κάποιους. Ομολογώ όμως ότι περίμενα λιγότερα σχόλια και με χαρά μου βλέπω ότι είναι πολλοί εκείνοι που έχουν την ευαισθησία να σταθούν σε τέτοια θέματα.

      Τις καλημέρες μου και τα φιλιά μου, Αγγελική!

      Διαγραφή
  17. Μελαγχόλησα που έφυγε τόσο νέος....και η ασπρόμαυρη καλλιτεχνική φωτογραφία του μου άρεσε πολύ. Τρέχω να επισκεφτώ τη σελίδα του. Χίλια μπράβο Πίγκου μου....είσαι καταπληκτικός, τί άλλο να πω ????. Τα φιλιά μου.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ μελαγχόλησα με τον πρόωρο χαμό του. Κι ύστερα είδα το έργο του. Και την αγάπη με την οποία τον ενθυμούνται τα παιδιά του και η οικογένειά του. Και αυτό απάλυνε κάπως την αρχική μου θλίψη.

      Τις καλημέρες μου και τα φιλιά μου, Έλενα!

      Διαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts