Τρίτη, 20 Μαΐου 2014

Στυμφαλίδες Όρνιθες


Μη βλέπεις εγώ που'μαι πτηνό αγαπησιάρικο και καλοπροαίρετο, υπάρχουν στο φάμιλι και παλιοχαρακτήρες. Ας πούμε, εκείνες οι Στυμφαλίδες όρνιθες, αν έχεις ακουστά! Που ξεγελιέσαι με το "όρνιθες" κι ετοιμάζεις καλαμποκάκι και γούτσου-γούτσου κοτ κοτ κοτ. Αλλά σε πληροφορώ ότι οι Στυμφαλίδες ήσαν πτηνά ανθρωποφάγα με χάλκινα ράμφη, νύχια και φτερά. Η εκδίκηση του κοτόπουλου.


Σύμφωνα με το στόρι, ο Ηρακλής (Χέρκουλες για εσένα τον πιο μπλοκμπάστερ) έφθασε στη λίμνη Στυμφαλία, με σκοπό να ξεπαστρέψει τα μοβόρικα πτηνά. Τα οποία όμως ήταν κρυμμένα μέσα στην πυκνή βλάστηση της λίμνης και δεν έσκαγαν ράμφος με την καμία -διότι μπορεί να ήσαν ορνίθια, αλλά δεν ήσαν κουτορνίθια. Εξού και χρησιμοποίησε ο Ηρακλής κάτι κρόταλα (ναρχίσουν οι μαράκες, ρυθμό να δίνουνε, τάστρα να τρεμοσβήνουνε κιόλα χορός να γίνουνε θα λες!), ξεσηκώθηκαν τα πουλιά τρομαγμένα και τα εξολόθρευσε με τα βέλη του. Βέρι κλέβερ, αλλά καθόλου εκο-φρέντλι.


Βρισκόμαστε στην ορεινή Κορινθία. Στη λίμνη Στυμφαλία. Που'ναι σαν και τότες, πνιγμένη στην πυκνή βλάστηση. Και που σφίζει από πετούμενα. Που κρωάζουν. Και τιτιβίζουν. Και καλεηδάνε. Σε έναν λόφο, δίπλα στη λίμνη, ακριβώς στο σημείο που είχε σταθεί ο Ηρακλής με τα κρόταλα, βρίσκεται ένα αναπάντεχο μουσείο.


Το'χει στήσει η Τράπεζα Πειραιώς και είναι αφιερωμένο στην περιβαλλοντική συνείδηση. Δηλαδής προσπαθεί να σε διδάξει πόσο σημαντική είναι για εσένα η φύση και πόσο πολύτιμη η αρμονική συνύπαρξή σου με το βατράχι, το πευκάκι και την κουτσομούρα.


Υποδειγματικά φτιαγμένο (όπως όλα τα θεμάτικ μουσεία της Τράπεζας Πειραιώς ανά την Ελλάδα), το μουσείο είναι ιντεράκτιβ, αρκετά επεξηγηματικό, αλλά καθόλου κουραστικό και βαρετά διδακτικό.



Μαθαίνεις ότι η Στυμφαλία είναι ζούπερ ιμπόρταντ βιότοπος, διότι είναι η μεγαλύτερη ορεινή υδάτινη λεκάνη της Πελοποννήσου και ένα από τα νοτιότερα στέκια πουλιών στην Ευρώπη. Καθόλου τυχαία λοιπόν η προτίμηση που του είχανε και οι όρνιθες. Η λίμνη τροφοδοτείται από πηγές και αποστραγγίζεται από υπόγεια ποτάμια. Ένα από τα πιο ιμπρέσιβ εκθέματα είναι ένα ανοιχτό ενυδρείο που αναπαριστά σε τομή τη λίμνη και μέσα του κολυμπούν ζωντανά ψάρια που τριγυρνάνε ανάμεσα σε καλαμιές και λόκαλ υδρόφυτα. Αν δεν το ξεύρεις, εδώ απαντάται και το καρασπάνιο τσιρώνι, που'ναι το μικρότερο ψάρι των Βαλκανίων και το οποίο απειλείται με εξαφάνιση.



Άλλη ενότητα είναι η παραδοσιακή και βιωματική σχέση των ανθρώπων με τη λίμνη. Ο γιδοβοσκός, ο ψαράς, ο κυνηγός. Σε κάποιες από τις περιπτώσεις, έκαμα ώρα να καταλάβω σε τι χρησίμευε το τάδε ή το δείνα εργαλείο. Έχει πέσει η τεχνολογία απάνου μας αναγνώστα κι έχουμε απωλέσει -φοβούμαι εντελώς- τη συσσωρευμένη τεχνική γνώση των προηγούμενων αιώνων.



Χρήσιμη λοιπόν η υπενθύμιση. Και η συνομιλία με το αντιπροχθές των παραδοσιακών μας κοινοτήτων. Που κοίταζαν το φυσικό περιβάλλον ουχί ως τουρίστικ ατράξιον, αλλά ως πηγή ζωής και προϋπόθεση επιβίωσης. Ως προσδιοριστικό παράγοντα του είμαι.



Έλα να βγούμε στο μπαλκόνι. Να μας δει ο ήλιος, να μας φυσήξει τ' αεράκι.



Εδώ, το μουσείο έχει στήσει ένα παρατηρητήριο. Με ειδικά κυάλια για να εντοπίζεις την κάθε τυχάρπαστη χαλκόκοτα, το κάθε μουλοχτό μαυρογλάρονο και την κάθε ινκόγκνιτο πετροπέρδικα (και μάγουλο βερίκοκο, ρίκο ρίκο ρίκοκο). Που απολαμβάνουν τη λίμνη, πλατσουρίζοντας ανάμεσα σε καλαμιώνες. Εκατόν εξήντα είδη ορνιθοπανίδας φιλοξενεί η Στυμφαλία, θέλω να μου τα εντοπίσεις όλα, θα σε εξετάσω. Και ναι, ευτυχώς το κράτος προνόησε και απαγόρευσε δια νόμου το κυνήγι σε ετούτο το μέρος.


Πολλές φορές γκρινιάζω για τα όσα δεν κάμουμε, για την ανοργανωσιά και την προχειρότητά μας. Να λοιπόν που δεν έχω εδώ μήτε ένα αρνητικό σχόλιο. Παρά μόνο θαυμαστικά και επαίνους. Για το υποδειγματικό Μουσείο Περιβάλλοντος και για την ανυπέρβλητη δύναμη της φύσης που ξεύρει να τοποθετεί τα πάντα στις σωστές τους διαστάσεις. 

22 σχόλια :

  1. εγω θα το κανω το σχόλιο : πάλι καλά που οι τραπεζες αξιοποιούν το αίμα του κοσμάκη σε τετοια εργα...γιατί του το'χουν ρουφήξει με το καλαμάκι ,αλλά εσύ είσαι πτηνούλι και δεν τα ξέρεις αυτά....

    η Κορινθία ειναι ο μόνος νομός εδω στην Πελοπόννησο που δεν εχω εκδράμει....πανέμορφο το μέρος!
    καλημέραααααααααααααααααααααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εννοείται πως οι τράπεζες θα έπρεπε να κάμουν πολλά περισσότερα για τον πολιτισμό. Το Πολιτιστικό Ίδρυμα της Πειραιώς είναι εξαιρετικά καλή περίπτωση και ελπίζω κάποια στιγμή και οι λοιπές "συστημικές" τράπεζες (ναι, αυτές για τη διάσωση των οποίων, βάλαμε όλοι πλάτη -για να μην πω "τσέπη"), να ακολουθήσουν το παράδειγμά της.

      Πώς και σου έχει ξεφύγει αυτός ο νομός; Έχει σπουδαία πράματα να ιδείς και να κάμεις. Θα επανέλθω στα σίγουρα, γιατί δεν έχουμε επ'ουδενί τελειώσει! :)

      Πολλές, πολλές καλημέρες!

      Διαγραφή
  2. Θα συμφωνήσω με την προλαλήσα και θα αποκαλύψω και το μυστικό της: έχει βάλει αλέρτ και κάθε φορά που ανεβάζει ποστ το πτηνό χτυπάει το κινητό σα δαιμονισμένο και την ξυπνάει για να κάνει σχόλιο. Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ξυπνητήρι έχω ,ασπρόμαυρο ,στο χρώμα του Πίγκου!

      Διαγραφή
    2. Η αλήθεια είναι πως πάντα με εντυπωσίαζαν τα (ζούπερ φαστ) αντανακλαστικά της Νάσιας. Δεν ξεύρω πώς το κάμει, αλλά με το που πέφτει η ανάρτηση, τσουπ σχόλιο και καλημέρες! Καταλαβαίνεις, καλή μου Αστέρω, ότι χωρίς Νάσια, δεν πάει η μέρα του πτηνού καθόλου -μα καθόλου- καλά!

      Φιλιά και στις δυο σας!

      Διαγραφή
    3. Και φυσικά ... όταν ΔΕΝ κάνει πρώτη σχόλιο και αργεί να εμφανιστεί, ξέρουμε όλοι τον λόγο, ε ; Χιχιχιχιχιχιχιχιχιχιχιχι !!!

      Διαγραφή
  3. Τα θεματικά Μουσεία της Τράπεζας Πειραιώς είναι από εκείνες τις περιπτώσεις που μου αναπτερώνουν το ηθικό και μου σιγοψιθυρίζουν στο αυτί νότες αισιοδοξίας γι' αυτόν τον τόπο.... Οι δυο τελευταίες φωτογραφίες σου με καθήλωσαν! Καλημέρα, Πιγκουίνε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι, είναι αξιοθαύμαστη η προσπάθεια με αυτά τα θεμάτικ μουσεία. Έχω επισκεφθεί τα περισσότερα και πάντα βγαίνω ενθουσιασμένος! Αποτελούν δε, και μία πολύτιμη ευκαιρία για τις τοπικές κοινωνίες για ανάπτυξη πολιτιστικών δράσεων, εκθέσεων, ομιλιών, συναντήσεων. Κάποια μέρη τα έχουν αγκαλιάσει αυτά τα μουσεία, κάποια απαξιούν και ν'ασχοληθούν. Κακό του κεφαλιού τους, θα μου πεις και θάχεις δίκιο!

      Οι τελευταίες φωτό κι εμένα μού άρεσαν πολύ. Είχε ωραίο ανοιξιάτικο φως και μου βγήκαν -νομίζω- καλές!

      Πολλά φιλιά και καλημέρες, Αφροδίτη!

      Διαγραφή
  4. Πτηνό μου αγαπημένο θαυμάζω τις πτήσεις σου και κυρίως τους πτηνο-γονείς σου!
    Η αγγλίδα κουβερνάντα σου, σε βοήθησε να έχεις βέρυ -βέρη (πώς το λέτε εσείς εδώ;) γνώσεις ποικίλες!!!
    Και εκπαίδευση από τους ντόπιους δασκάλους, σου έδωσαν ιδιαίτερη κουλτούρα!

    Καλή σου μέρα !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στα καλύτερα σχολεία, στις πιο τοπ Ακαδημίες, δίπλα στους πιο ζούπερ δασκάλους. Εκεί έχει μαθητεύσει το πτηνό και είναι ν'απορεί κανείς που καταδέχεται με τόσες περγαμηνές να γράφει σε ένα πτωχό μπλογκ (αντίς ας πούμε για τους New York Times ή έστω το Votre Beaute)!

      Εντάξει, αστειεύομαι.

      Πολλά, πολλά φιλιά και ζούπερ καλημέρες!

      Διαγραφή
  5. Να γίτώσει φόρους θέλει η τράπεζα αλλά εμάς μας βγαίνει σε καλό αν κάνουν τέτοια έργα!
    Μπράβο σου πτηνό που μας το έδειξες πολύ ωραίο!
    Το τοπίο είναι καταπληκτικό έχω πάει και το έχω λατρέψει!
    Ευτυχώς που, προς το παρόν τουλάχιστον, προστατεύουμε τέτοια μέρη στην Ελλάδα!
    Ελπίζω να συνεχίσουμε!
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ, ας κάμουν τέτοια έργα (και κυρίως στην περιφέρεια) κι ας γλιτώσουν και φόρους, χαλάλι. Το τοπίο είναι εξαιρετικό -ειδικά την Άνοιξη και το Φθινόπωρο!
      Και υπενθυμίζει πως η Ελλάδα έχει έναν τεράστιο οικολογικό πλούτο, τον οποίον οφείλει να προστατεύει και να αξιοποιεί. Εντάξει, λέμε τώρα... Διότι όπως καλά ξεύρεις, αυτά είναι ψιλά γράμματα για την ελληνική Πολιτεία! Και για πολλούς από τους πολίτες...

      Πολλά φιλιά και καλημέρες, Έλενα!

      Διαγραφή
  6. μπράβο στην τράπεζα πειραιώς! μπράβο και σε σένα που μας το γνώρισες.
    ωραία η οικολογία και η συνύπαρξη με την κουτσομούρα, το βατράχι και το φαλακροκόρακα. με τις κάμπιες και τις κατσαρίδες τί γινεται;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπάμε και κάμπιες και κατσαρίδες και κάθε ζούδι, καλή μου ria! Εντάξει, με κάποια από αυτά, δεν χρειάζεται νάχουμε πολλά-πολλά! Μακριά κι αγαπημένοι!

      (Εμένα το χειροτερότερό μου είναι τα φίδια! Μπορεί να χλωμιάσω και να σου πέσω κάτω!)

      Πολλές, πολλές, ζούπερ καλημέρες!

      Διαγραφή
  7. Παρόλο που ξύπνησα στις 6.20, είχα σφουγγαρίσματα, εξ ου και η αργοπόρησις και πάλι μ έφαγε η δασκάλα με τα χρυσά μαλλιά.

    Και θα συμφωνήσω ότι το μουσείο είναι τρε τρε ιντρεστίν, και αν μη τι άλλο αυτές οι παλιοτράπεζες κάνουν και κάτι καλό... (τώρα, θα ήθελα όλοι εδώ να κάμουν αίτηση στην Τράπεζα Πειραιώς να με τοποθετήσει στο φιλανθρωπικό της έργο, 3.000 € το μήνα εφ όρου ζωής νομίζω θα μου είναι αρκετά, δεν είμαι εγώ για μουσείο;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η δασκάλα με τα χρυσά μαλλιά είναι πιο γρήγορη κι από τη σκιά της! Νομίζω μάλιστα ότι έχει βελτιώσει τους χρόνους της τόσο πολύ, που δημοσιεύει πλέον τα σχόλια πριν την ανάρτηση! Δηλαδής, γουάου!

      Πράγματι τρέ τρε ιντερεσάν το μουσείο και πολύ υψηλής αισθητικής οι χώροι του. Τώρα αναφορικά με τις φιλανθρωπίες, να περιμένεις καημένε μου τη σειρά σου: διότι όπως είναι γνωστό, οι πιγκουίνοι χρειαζόμαστε επειγόντως χρηματοδότησης ως πτηνά υπό εξαφάνιση. Εγώ ειδικά είμαι από ένα καρασπάνιο είδος που συναντάται μόνο στην Ελλάδα και ειδικά στην Αττική (σου μιλώ για μεγάλη εξειδίκευση). Και επειδής επιπλέον είμαι ΚΑΙ μεταναστευτικό, χρειάζομαι χορηγό για να καλύπτει τα μεταφορικά μου. Νομίζω πως είμαι έτοιμο κέις!

      Πολλά, πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  8. Καλημερέντεεεεεςςςςς !!!

    Ξύπνησα με μουρτζούφλικη διάθεση σήμερα, αλλά η ανάρτησή σου (συν το γεγονός ότι μπόρεσα να πειράξω την Νάσια) μου την ανέβασε άμεσα !!!

    Στην ορεινή Κορινθία (πολύ γελοίο το καινούριο τρεντ, btw, με τα τοπωνύμια του στυλ Ορεινή Κορινθία, Ορεινή Χαλκιδική κτλ. Παλία λέγαμε "θα πάω στον Χολομώντα/στην Κυλλήνη/στον Ολίγυρτο" κτλ. αλλά το προσπερνώ) δεν έχω πάει ποτέ ούτε εγώ. Θα τη βάλω στην λίστα, λοιπόν, την Στυμφαλία αν και με τα πετούμενα πολύ καλές σχέσεις δεν έχω (εξ ου και συμπαθώ εσένα, διότι δεν πετάς !!!)

    Φιλιά πολλά-πολλά !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. εμ με ''πειράζεις'' ,εμ δεν κάνεις οτι κι εγώ να μην ξυπνάς μουρτζούφλα!

      Διαγραφή
    2. Πάει εγώ ... ... γέρασα πια !!! Αυτά είναι για σας τους νέους !!! ;-)

      Διαγραφή
  9. Πόσο υπέροχα μέρη μπορεί να έχει ακόμα αυτή η χώρα! Και όταν μάλιστα τα αναδυκνείουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο όπως εδώ, τότε σε κάνει να σκέφτεσαι ότι πραγματικά μπορούμε και πρέπει να γίνουμε καλύτεροι.
    Καλησπέρα και φιλιά πολλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλαμιά στον Κάμπο22 Μαΐ 2014, 2:50:00 μ.μ.

    Χρειαζούμενα τέτοια μουσεία για τους γεννηματοθρεμμένους στην Αθήνα ή στην Νέα Υόρκη ή στα Παρίσια. Γιατί αν δεν έχεις γεννηθεί ή έστω ζήσει στις επαρχίες, τα χωριά και τα λαγκάδια ούτε που ξέρεις πώς μοιάζει και σε τι χρησιμεύει η σκάφη, το τσουκάλι και το μποτινέλλο.
    Αν και τώρα με την κρίση και επειδή κάποιοι γύρισαν στην επαρχία και στην εξοχή, σιγά σιγά τώρα μαθαίνουν πώς μοιάζει ένας πραγματικός γάιδαρος ή πώς είναι οι κότες πριν τις μαδήσει για να τις τεμαχίσει και πακετάρει ο Μιμίκος. Γιατί, έτσι όπως πηγαίναμε, με την πλειοψηφία να γεννιέται και να ζεί στις πολύ μεγάλες πόλεις, οι περισσότεροι θα πίστευαν σε λίγο ότι οι ντομάτες, οι μελιτζάνες και τα κολοκύθια βγαίνουν σε δέντρα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Πάρα πολύ ωραίο μουσείο! Καλοσχεδιασμένο! Σούπερ! Μερσί για την ξενάγηση πτεροτέ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.